. . .


Tuesday, 17 November 2015

kesempurnaan?

Kesempurnaan?
Apa itu kesempurnaan?
Dari segi apa kesempurnaan itu?

Ada ka kesempurnaan itu pandangan mata?
Atau hanya hiasan bibir sahaja?
Ka untuk memuaskan nafsu shj?

Kesempurnaan yg lahir dr fikiran,
Di lihat dengan mata,
Di ungkap dengan bibir,
Di capai dgn kebendaan.

Kesempurnaan dari segi pakaian,
Dari segi tutur kata,
Dari segi ibadah,
Dari segi kelakuan,
Ada ka di penuhi dgn kesempurnaan?

Kadang kita terlalu leka dengan mainan duniawi sehingga inginkan kesempurnaan yg penuh,
Inginkan pasangan yg sempurna,
Tempat tinggal sempurna,
Pakaian yg sempurna,
Pencapaian yg sempurna,
Sahabat yg sempurna,
Makanan yg sempurna, tidak kurang tidak lebih, jika boleh, sesedap yg teramat.
Kewangan yg sempurna, yg tiada tandingan nya..

Tapi...
Lupa ka kita di sebalik kesempurnaan itu juga pasti ada kekurangannya?
Lupa ka kita tiada yg sempurna di dunia ini?
Lupa ka kita di sebalik kesempurnaan yg kita rasakan itu pasti ada 'titik hitam' nya?

Pesan pada diri,
Jika inginkan kesempurnaan doa pdNya
Semua datang dariNya,
Hanya DIA,
Jangan lupa sentiasa bersyukur dengan nikmatNya,
In shaa Allah, hamba yg selalu bersyukur dgn nikmat yg di beri sentiasa merasa sempurna dan cukup :)
Waalahu'alam

Thursday, 24 September 2015

hambaNya ~

ramai yang sering beranggapan, 
mereka yang sering berkopiah,
mereka yang sering bertudung labuh,
mereka yang sering berjubah,
mereka yang sering berseban,
adalah orang yang sangat sangat baik,
orang yang mereka anggap tidak layak untuk berkawan,
berkawan ? ya, kerana mereka lupa,
tiada yang sempurna di dunia ini.

mereka tidak sedar,
orang yang berkopiah,
orang yang sering bertudung labuh,
orang yang berjubah,
orang yang berserban itu juga pernah melalui masa silam,
mungkin masa silam yang lebih pahit,
mungkin juga masa silam yang sememang nya indah,
mungkin juga belajar melalui sekeliling,
ustaz/ustazah juga pernah jadi jahat dahulu,
kenapa?
sebab mereka manusia biasa,
manusia yang tiada bezanya,
manusia yang hanyalah hamba Allah ~


Sunday, 5 July 2015

ambil mood raya kejap :P





alhamdulillah.. salam ramadhan di ucapkan, xlama lagi kita nak raya, xda la lama betul..berapa hari ja lagi..tp xda la tinggal dua tiga hari..ada lah berapa minggu lg..hehe..bosan bosan duk di pjbt ne baik kita ambik modd raya kan? meyh kita dengar lagu raya sikit.. lagu raya lama la..kalau lagu raya baru lain sikit aura nya..hehe..pause kan jer lagu dekat bawah tu..so? juh dgr lagu tok utk hilg kan bosan.. lama gik bru mok kuar rest..gik pun sekda keja jua tok..hehe..jom dengar :)





iqram ~

"sah" itulah yang jelas aku dengar semalam. semalam merupakan hari pernikahan ku, pernikahan yang di rancang oleh keluarga. aku langsung xkenal siapa suami ku. tapi aku yakin, pilihan keluarga itulah yg terbaik. hari ne ak sah bergelar sebagai seorang isteri kepada mohd.iqram ( bukan nama sebenar ). aku sedar aku bukan lah wanita yang dia cintai, dia terpaksa berkahwin dengan ku kerana keluarga nya. aku jadi kekok. seolah-olah aku sahaja yang beriya-iya dalam perkahwinan ne. tapi xpa, aku yakin semua ada hikmahnya.

aku masuk ke bilik, suami ku tertidur. mungkin penat fikiran ku. aku baru sahaja nak selimutkan dia, tapi dia sedar. "aku langsung xcintakan kau, di sebabkan kau aku terpaksa tinggalkan perempuan yg aku cintai" itu kata-kata yg dia lemparkan kepada ku. aku diam terkelu. hanya tunduk yang aku mampu. malam tu bertegur dengannya pun tidak kecuali keluar dari bilik. maklumlah, ada ibu ayah dan adik-beradik. kami xmau mereka perasan perkara yg sebenarnya. dua hari selepas tu aku ikut dia balik rumah. mulalah hidup ku sebagai seorg istri kepada seorg llki yg berkerjaya. tetapi syg nya, cinta dan kasih syg nya bukan untuk ku.

sampai sahaja di rumahnya aku jadi kekok.. tapi aku biasakan diri. aku buat seolah-olah kami tiada masalah dalam perhubungan. tapi sekali lagi dia lemparkan kata-kata pedas dengan ku, "kau istri tapi aku cintakan perempuan lain, aku akan berhubung semula dengan org yg aku syg, aku harap kau faham". itulah yg dia sampaikan pada ku. aku hanya mampu mengangguk perlahan sebab aku sedar aku cuma seorang wanita yg dia terpaksa kawin. malam tu aku masakkan dia. macam biasalah tugas seorang istri. tapi aku tak ikut dia makan sekali. usai sediakan dia makanan, panggil dia utk makan aku terus naik ke bilik. selepas dia makan baru aku makan. aku tidur sekatil dengannya. tapi aku agak jauh dari dia. perasaan takut + segan + malu dengan suami sendiri. adakah aku salah? :'( sudah seminggu kami begitu. tapi, aku heran, walaupun dia berhubung dengan kekasihnya, aku tetap menyimpan sedikit harapan, perasaan syg ku pun ada. tapi aku diam. langsung xpernah luahkan nya.

tgh hari tu suami ku awal balik. nak makan tgh hari di rumah katanya. kebetulan aku pun da siap-siap masak. jd mcm biasa, aku akan biarkan dia makan dahulu, lepas tu baru aku makan. aku menunggunya di ruang tamu. hp nya berdering di atas meja. aku ternampak sebuah gambar mesranya dengan seorang wanita, dengan nama cntct yg keluar di skrin "syg ku" , Allahurabbi..sakitnya hati, rasa nak menangis.. aku biarkan sebab au hanyalah perempuan yg dia terpaksa kahwin.. dia datang dan sambut panggilan tu.. aku buat-buat xnampak.. lepas tu dia jalan kembali ke meja makan. tidak lama kemudian dia bergegas keluar. aku salam dan melihatnya dari pintu. salam dan cium tangan nya pun sudah membuat aku bahagia.. malam tu dia lewat balik.. jadi aku fikir lebih baik aku mandi sementara tiada orang di rumah.. aku mandi di bilik air dalam bilik kami.. keluar berkemban kemudian aku menjerit sebab terkejut ada suami ku yg baru sampai. selama kami berkahwin berkemban depannya pun aku xpernah. sebab tu lah aku terkejut.. dia hanya terdiam melihat ku.. dia memelakang, membenarkan ku untuk ambil pakaian ku dan aku lari masuk ke tandas.. habis merah muka ku.. malam tu pandang dia pun aku xnak.. rasa nak tidur dekat ruang tamu ja.. tapi au tau itu salah.. seorang isteri xbole tinggalkan suami nya di atas katil..

seterusnya, mcm biasa makan malam aku akan tinggalkan dia untuk makan. tapi dia mengahalang.. dia ajak aku makan sekali.. agak kekok rasa nya.. tapi dalam masa yg sama, ya Allah.. gembira nya rasa hati.. ambil nasi, lauk pun aku malu.. dia hanya perhati gelagat ku.. apa yg aku mampu? konfem la tunduk..tyme makan tu tiba-tiba dia tanya soalan " kenapa berteriak semalam?" aku diam. dia bersuara lagi, "aku tanya, knp xjawab? nak jadi istri derhaka?" eh eh.. dalam hati aku, dia kluar dgn perempuan lain bole pulak.. "xbiasa" jwpn ringkas dr ku.. "xbiasa apa? dengan suami sndiri pun nak tekejut?" .. "selama kita kawin aku xpernah mcm tu depan kau" .. aduhhh.. aku tersilap.. aku guna perkataan kau.. aku rasa agak keterlaluan.. dia mengangguk kemudian beredar.. sebelum tidur hp nya berdering lg.. aku terdengar perbualan nya..nampak nya dia nak kluar lg.. aku tengok ke arah jam.. jam menunjukkan pukul 10.15 pm.. da lewat.. aku tegur " nak ke mana?".. " aku ada hal sikit, kau jangan nak pandai pandai tanya aku, kau tu mcm org gaji ja dalam rumah ne, tu yg layak utk kau, kau xda hak nak tnya aku" .. aku terkilan..air mata mula bertakung di mata ku.. tyme makan dia mengaku dia suami ku.. sekarang org gaji nya.. ya Allah.. apalah salah ku.. tapi aku sedar.. memang aku seolah-olah seperti orang gaji nya shj.. xlebih dari tu..

aku tidur dengan air mata malam tu.. rupanya selama ne aku hanyalah org gaji nya shj.. sakit nya hati ini hanya DIA sahaja yg tahu.. aku xsedar pukul brp suami ku balik tai yg pasti ke esok kan pagi nya mata ku bengkak.. aku sedia kan sarapan, kemudian aku sambung buat kerja di dapur..dia mengajak ku sarapan skali, tapi aku bg alasan.. sebelum dia pergi bekerja, aku salam dan cium tangan nya.. dia tanya " ada nak makan papa x? kalau ada nti singgah belikan" aku hanya menggeleng. petang tu dia balik kerja dengan membawa beberapa cucuk sate. untuk makan malam agak nya untuk di jadi kan lauk.. aku hanya menghidang.. malam tu aku sendukkan nasi, sedia kan lauk di pinggan nya, kemudain aku naik ke bilik, dia halang, dia ajak makan skali, tapi aku bekeras xnak, aku cakap aku bole makan lepas dia..tapi dia paksa.. aku xsengaja menjawab " org gaji xlayak makan dengan majikan, makan lah dulu" dia hanya terdiam melihatku, aku pandang mata nya, mata ku mula berair lepas tu aku naik ke bilik.. malam tu dia makan sendiri lagi.. maafkan sy suami :'( hanya menangis yg aku mampu buat untuk lepaskan rasa sakit dlm hati.. aku makan lewat mlm tu.. dia naik nak tidur aku plak turun nak makan.. nampak seolah-olah aku mengelak dr dia..aku makan, mengemas kemudian naik tidur.. aku tengok dia masih dengan hp nya.. mungkin berchata tau sms?aku abaikan..buat-buat xnampak..aku baring di sebelah nya tanpa sepatah kata pun.. "tidur?" , aku menggeleng.. "ada benda nak cakap".. "cakaplah" jwb ku ringkas..dia kata "minta maaf pasal semalam, xda niat nak anggap mcm tu".. " xpa, memang layak pun ".. "kau marah?" tanyanya.. "aku bkn sapa-sapa dlm rumah ne, aku xda hak nak marah" jwpn ku..dia senyap.. aku pun senyap dan xlama lepas tu tidur..

hujung minggu dia xkan pergi kerja..dia cuti.tu pun kalau xda kerja tambahan.. selepas zohor aku duduk di ruang tamu tengok tv..dia datang duduk di sofa yg satu lg.. senyap..hanya tv yg bersuara.. tak lama lepas tu aku dengar suara perempuan bg salam..aku pandang dia..lepas tu aku pakai tudung dan keluar nak buka pagar.. "mau ke mana pakai tudung?" .. "nak buka pagar".. " buka pagar pun nak pakai tudung? bukan jauh tu, depan ja".. "kau nak masuk neraka?" tnya ku ringkas..dia diam.. " assalamualaikum ", aku tengok seorang perempuan..cantik, tggi, rmbut lurus dan putih mulus.. "maaf, ini rumah iqram ker?" , " ya, rumah iqram, siapa ya?".. "maaf lah, awk mesti istri dia kan? sy girlfriend iqram.." aku terdiam..aku terigt gmbr di skrin hp iqram, ya dia lah perempuan nya.. xlama kemudian iqram keluar terkejut kemudian dia pandang aku dengan rupa yg agk serba salah.. aku hanya mampu senyum dan ajak perempuan tu masuk ke rumah.. aku sedia kan air dan nak beredar tapi xjadi sebab perempuan tu bersuara.. " ini ka istri hubby? xda la cantik mana pun, memang sesuai jd org gaji je kat sini kan?" sambil tersengih.. iqram menyuruh nya diam.. tapi dia bersuara lagi.. " knp marah ne hubby, kan kita da bincang, kan hubby nak cerai kan dia nti? hubby cakap dalam masa tedekat ne atau pun genap sebulan perkahwinan kamu" aku tersentak..terdiam..mengalir air mata tanpa di sedari..minggu depan merupakan genap sebulan perkahwinan kami..iqram tiba-tiba menyuruh nya balik..tapi dia berkeras.. aku nak naik tapi perempuan tu mula tinggikan suara " hey betina, di sebabkan kau aku dan iqram berpisah, di sebabkan kau iqram dah xlayan aku mcm sebelum ne, kau igt dia syg kan kau? dia benci kau, sgt sgt benci, kau igt tu" iqram cuba untuk mengawal nya tapi gagal.selesai shj iqram marah kan dia, dia terus balik..aku berkurung di tandas.. tandas d bilik.. menangis..memeluk tubuh..adakah aku sudah jatuh talak sebab suami ku sudah berniat nak ceraikan aku..xsampai sebulan..rumah tangga ku hancur..impian ku selama ne nk jd seorg istri solehah hancur..ingin mengurus suami, mkn minum dan baju-baju nya hancur berkecai.. sakit nya, perih nya yg aku rasa... knock knock knock! " balqis, buka pintu ne. keluar lah, please, minta maaf pasal td, dia hilang kawalan " aku keluar dgn mata yg bengkak, merah tapi bibir ku tersenyum.. "xpa.." kemudian aku turun..bila sedih aku akan cari dapur..aku cuba masak..buat kek atau apa-apa shj..dia hanya memerhati ku..xterkata..dia mengangkat gelas dan letak kan di sinki..dia nak cuci tapi aku melarang..dia tinggalkan aku di dapur dan kembali duduk di ruang tamu..sementara menunggu kek siap di bakar..aku menyuci semua barang yg sudah aku gunakan.. PRANKKKKKK !! tanpa aku sedar gelas kaca yg aku cuci td pecah..aku bilas kemudian nak letakkan dalam bekas pinggan tapi xmasuk..aku mengelamun..aku terkejut..cepat-cepat aku bersihkan serpihan kaca tersebut dengan menggunakan tgn, aku terketar-ketar ketakutan sebab aku tahu itu bukan lah milik ku..iqram bergegas ke dapur melihat ku.. " kenapa ne? kenapa boleh pecah?" dia tengok aku bersihkan serpihan tu dengan gunakan tangan.. jari ku berdarah tapi aku xpeduli, aku cepat-cepat bersihkan serpihan tersebut smbil menangis..aku minta maaf..x terputus-putus kata maaf keluar dr mulut ku.. dia menarik tgn ku yg berdarah, " kenapa menangis begini? kenapa bersihkan guna tgn? knapa xguna penyapu?".. " aku minta maaf, aku xsengaja pecahkan gelas, aku minta maaf, nti aku ganti, tlg la jgn marah aku, aku minta maaf" dengan air mata yg jatuh ke pipi.. aku minta maaf..aku takut sgt.. "aku xmarah, sudah lah..cuci darah tu..biar aku sapu serpihan ne" aku menurut..aku bersih kan jari2 ku..dia pula menyapu..dia terus buang serpihan tersebut ke dalam tong sampah di luar..aku mengubat jari-jari ku yg luka..dia ingin membantu tapi aku menolok.. "xpa..boleh buat sendiri..xteruk mana jugak".. "xteruk ka sampai byk luka mcm ne?" aku diam..

kek yg aku bakar da pun siap..aku sambung dengan menyapu coklat masakan pada luaran nya..agak susah sebab jari jemari aku da luka..dia datang ingin membantu..tapi aku suruh tunggu di luar..aku hidang kan untuk dia..dan dia makan..rupa nya iqram seorang lelaki yg gemar makan coklat..aku senyum gembira sebab dia suka kek coklat yg aku buat..terima kasih dlm hati ku.." xsangka pandai buat kek, bljr dari mana?" .. "dari ibu..memang minat buat kek.." .. "ouh..mcm tu..xnak masuk kelas buat kek?" .. " xpa lah..mahal.." iqram diam..usai makan ptg..aku sedia kan lagi juadah utk makan malam..seharian tu memang habis kan masa di dapur shj..sakit dalam hati x terubat lg..kata-kata pedas perempuan td pun masih bermain di kepala ku.. tiba-tiba aku terfikir nak cari kerja.. aku xkesah kerja apa pun.. janji kerja.. aku sedar yg aku akan di cerai kan dalam masa beberapa hari lg.. genap sebulan perkahwinan aku akan di cerai kan..ya..aku nekad..aku nak juga kerja.. esk pagi nya sebelum iqram pergi kerja.. "boleh minta izin ka?" kata ku.. "apa dia?" .. jwb nya.. "bole aku kerja? aku mau cari kerja.. kerja apa apa pun xpa".. " aik? kenapa tiba-tiba? bg aku sebab kenapa kau nak kerja.. xcukup ka makanan dalam rumah ne? " "bukan".. jwb ku.. dia bersuara lagi.. " habis tu apa?" .. " perempuan tu cakap genap sebulan perkahwinan kita kau nak cerai kan aku..aku rasa nak cari kerja sebelum aku di cerai..sekurang2 nya aku bole makan nti n cari tempat tinggal..22hb nti genap sebulan perkahwinan kita..brp hari ja lagi..bole?" "first tyme kau panjang lebar becakap dengan aku..kau memang nak di ceraikan ka?pagi-pagi da buat mood aku xbaik" aku diam terkelu..tapi aku bersuara lg.. "aku xpena minta cerai..kau xcintakan aku pun aku xpena minta cerai..tp kau yg nak cerai kan aku..apa kau mampu buat?" suara ku sebak.. dia diam..dan bagi jwpn "jgn kerja..kau kerja dalam rumah ne pun cukup" aku terpaku..aku nak salam tapi dia terus jalan..

dalam perjalanan pergi kerja iqram diam..sampai pejabat dia diam..gf iqram merupakan pekerja di pejabat nya..dia di sapa tapi iqram diam..tiba-tiba perempuan tu tinggikan suara " knp xnak tegur syg ne!" iqram hanya pandang nya dengan pandangan kosong..tiba2 dia terigtkan isteri nya di rumah.. seorang yg lemah lembut, xpernah tinggi kan suara, sopan bila berpakaian, selalu senyum walaupun di sakit kan, pandai memasak dan semua nya sentiasa cukup untuk iqram.. dia bnding kn dgn perempuan yg ada di hdapan nya skrg.."bodoh nya aku, aku ada istri yg baik, yg sah, tapi masih mengejar yg tidak halal untuk ku" dia menyuruh perempuan tersebut keluar kemudian dia tinggalkan pejabat..bergegas balik ke rumah..masih awal.. 9.00 pagi.. aku terkejut sebab skali lagi dia balik mengejut ketika aku habis mandi..nak berteriak tapi xdapat..aku hanya tercengang.. tiba tiba dia datang dekat ku dan peluk tubuh ku..ini merupakan pertama kali dia memeluk ku.. dia cium dahi ku dan aku menyalam nya..kemudian dia kembali bekerja.. dengan senang hati..

aku agak blur..kenapa dengan iqram..sementara menunggu dia balik tengah hari..gf iqram tiba-tiba dtg ke rumah..dengan keadaan yg xterkawal..dia masuk ke rumah, aku teringat x tutup pagar sebab iqram nak balik..dia mengamuk dan memarahi ku..kata nya aku da hasut iqram utk tinggalkan dia..aku tambah blur..dia cuba berkasar dengan ku..dia menarik ku dan menampar ku sekali..aku xterdaya melwan nya yg tggi lampai..mujur iqram sampai ke rumah..iqram melihat aku di pukul..iqram mengahalang dengan bdan nya yg lebih besar dr aku..tiba tiba PRANKKKKK !! tamparan pada perempuan tu.. " jgn sentuh istri aku lg, kau sentuh istri aku lg kau kena berhadapan dgn aku, bukan salah dia.. aku yg nak berpisah dgn kau sebab aku sedar aku seorang suami, FAHAM?!" aku menangis di belakang nya..perempuan td keluar dari rumah..aku terduduk memeluk tubuh ku.. "abg minta maaf..abg minta maaf sgt sgt..semua ne salah abg" tiba-tiba shj dia gelar diri nya 'abg'.. aku rasa takut..selama ne xpernah seorang pun berkasar dengan ku..dengan iqram pun aku takut..dia memegang bahu ku tapi aku mengelak kemudian lari ke bilik..terketar-ketar rasa nya..aku tertidur smpai maghrib..aku bgn terkejut sebab iqram kejut kan.. aku terduduk dan berundur dr dia.. "jgn sentuh aku..aku janji xkcau hubungan kamu..aku janji aku pergi tp tlg jgn pukul aku lg, aku meraya" tiba tiba iqram menangis..dia serba salah..di sebabkan dia aku jd takut dengan suami ku sendiri.. dia menarik ku dan berkata "abg mnta maaf..abg janji abg xbuat lagi.jgn tinggalkan abg..abg xkan tinggal kan syg lg..abg janji abg jga syg..abg janji abg xkan ada hubungan lain lg" aku menangis terharu..seakan-akan xpercaya..akhirnya dengan berkat kesabaran ku, suami ku sedar.. akhir nya kami hidup bahgia dan sgt bhgia.. ak xlagi tinggalkan dia ketika dia makan..aku xlagi mengelak dr dia..ternyata..bercinta selepas nikah itu indah..aku bersyukur..terima kash iqram :)

#hanya rekaan semata-mata


Wednesday, 21 January 2015

dot dot dot

assalamualaikum ~~

apa khabar semua?? sehat ? alhamdulillah kalau sehat,,kalau kurang sehat tu nda papa , ujian ja semua tu , semua tu da hikmahnya.. kita xsehat hari ne bukan sebab DIA nak "kerjakan" kita tapi DIA rindukan kita..DIA rindu nak dengar suara kita mengadu kepadaNya , rindu nak dengar luahan kita kepadaNya dan yang paling penting DIA nak tolong kita hapuskan dosa dosa kecil kita..hebat kan DIA? apa lagi yang nak di keluhkan jika xsehat ? in shaa Allah , kuatkan semangat..semua yang bergelar makhluk akan merasakannya.

tak tau apa yang nak di kongsikan hari neh..rasa gatal sangat jari jemari ne nak menaip di blog, tapi xtau apa yang nak di sharekan..asal berjauh dengan Aiko ada shj yang bermain di fikiran..ada sahaja benda yang nak di conteng , ada sahaja benda yang nak di kongsi , tapi xtau la..pelik rasa nya..

bagaiamana agaknya keadaan mangsa banjir ? mangsa banjir di mana ? mangsa banjir yang baru sahaja menerima ujian dariNya di timur semenanjung Malaysia..bagaimana perasaan mereka ketika tu ? mereke kesejukkan ka ? mereka ada makan kah ? bagaimana dengan perempuan yang "cuti" ? bagaimana dengan kanak kanak yang baru berusia 1-6 tahun ? bagaimana pula dengan baby ? Allahuakbar..tak dapat di bayangkan..tetapi alhamdulillah , rakyat Malaysia tidak kedekut untuk menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir..tidak lupa juga kepada sukarelawan-sukarelawan yang turut turun padang untuk menghulurkan bantuan..tidak kira yang sudah bergelar suami atau istri mahupun pelajar..begitu juga dengan rakan rakan retis yang turut turun padang..alhamdulillah..semua baik-baik belaka..

smoga semuanya selamat dan sentiasa yakin ada hikmah di sebalik semua ini..banjir berlaku sebab DIA nak "bersihkan" tempat kita..mungkin juga banjir berlaku sebab teguran dariNya..kan ???sentiasa fikir positip..papa pun keep calm n think +ve :)